کتابخانه شهدا گرمه

کتاب " رمان تیک "

چهارشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۸:۲۲ ق.ظ

رمان تیک که پنجمین جلد از مجموعه تربیت با کتاب است و والدین و مربیان می‌توانند با توجه به اطلاعات موجود در این اثر، کتاب‌هایی را به فرزندان و متربیان خود برای مطالعه توصیه کنند از سوی انتشارات شفق منتشر شد.


رمان تیک دستاورد کوششی است برای شناسایی داستانهای مناسب نوجوانان با رویکرد تربیتی؛ که 130 عنوان کتاب داستان را به خوانندگان خود معرفی می‌کند.

هدف از این پژوهش و تولید این اثر، معرفی کتابهای دارای بهره‌های تربیتی برای نوجوانان با روحیه‌های مختلف و با مسئله‌های تربیتی ویژه بوده است.

برای گزینش کتابهای معرفی شده در این مجموعه کوشیده شده است تا کتابهای انتخابشده از نظر جذابیت سطح قابل قبولی داشته باشند. آنگاه به این نکته توجه شد که کتاب دست کم یک بهرۀ تربیتی برای خواننده نوجوان داشته باشد.

گروه تدوین کننده این مجموعه درباره چگونگی تدوین این کتاب بیان داشته است: برای تدوین این اثر 250عنوان کتاب با معیارِ داشتن بهرۀ تربیتی از میان حدود 600 عنوان کتاب داستان برای ارزیابی انتخاب شده و در ادامه تعدادی از کارشناسان داستان نوجوان، کتابهای انتخاب شده را ارزیابی کردند. پس از پایان ارزیابی‌ها، بسیاری از کتابهای بررسی شده به دلیل پائین بودن جذابیت، نداشتن بهرۀ تربیتی، و یا آسیبهای موجود در آنها حذف شدند. در این میان، رمانهای خارجی زیادی به خاطر فرهنگ غربی حاکم بر آنها کنار گذاشته شدند. با این همه، کتابشناسی تعداد محدودی از داستانهای دارای آسیب جزئی در این کتاب آورده شده است. اینها مواردی هستند که به گمان ما آسیبشان چندان جدی نیست، و با تدبیر و هوشمندی مربی میتوان آن را جبران کرده و از نکات مثبت کتاب بهره برد. تنها کاری که باید کرد، هشدار به مربی دربارۀ این آسیبها است که در بخش پایانی معرفی این کتابها، با عنوان آسیب شناسی انجام شده است.

رمان تیک در شش بخش داستان‌های اجتماعی، داستان‌های مربوط به انقلاب اسلامی، داستان‌های تاریخی، داستان‌های تخیلی، زندگینامه و داستان‌های مربوط به دفاع مقدس در 345صفحه چاپ شده است. 

لازم به یادآوری است مجموعه تربیت با کتاب در قالب 5جلد با عناوین کتابخانه تربیتی مربیان(جلد اول)، کتابخانه معرفتی مربیان(جلد دوم)، کتابخانه والدین(جلد سوم)، کتابخانه نوجوان(جلد چهارم) و رمانتیک(جلد پنجم) آماده چاپ شده است.

  • habib royani

نظرات  (۲)

سلام آقای رویانی محترم لطفا ایمیل کتابخانه ی شهدا را برایم برای وبلاگ نویسی بفرستید . سپاسگزارم

سلام   بفرمایید

shohadalib1@gmail.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی